![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Vrijetijdsbesteding anno 2015 is niet wezenlijk anders dan in 1998. Doordat de doorgaande
weg (N99) onder de grond is weggewerkt is er meer rust en ruimte ontstaan, zonder
dat dit ten koste gaat van de bereikbaarheid. De mensen hebben meer vrije tijd en
kunnen die aangenamer besteden op Wieringen, als je tenminste van wandelen, fietsen,
zeilen of paardrijden houdt.Aan
de zuidkant van Wieringen is in eendrachtige samenwerking met de Wieringermeer een
groot randmeer aangelegd (zie kaart). Bij het Robbenoordbos is een grote jachthaven
gemaakt met alle voorzieningen die een vakantieganger maar kan dromen. Op deze manier
hebben zowel Wieringen als de Wieringermeer het toerisme en de werkgelegenheid kunnen
bevorderen, zonder dat dit ten koste ging van het unieke landschap. De sluizen naar
het randmeer zijn expres vrij smal gemaakt, zodat grote motorjachten er niet in kunnen
komen. Ook het meeste andere gemotoriseerde watervermaak (speedboten, jetski’s enz.)
is verboden. Dit is namelijk niet in overeenstemming met het “rust- en natuur” imago
dat Wieringen voor het toerisme heeft opgebouwd.
De
vernieuwde Interliner busdienst brengt de winkelende Wieringer in 20 minuten gratis
in het centrum van Den Helder, of in 40 minuten in Alkmaar. De gemeente heeft een
openbaar vervoersysteem ingevoerd dat vergelijkbaar is met de melkquota in de landbouw.
Iedere Wieringer heeft recht op 4 gratis retourtjes voor de Interliner naar Den Helder,
of 2 naar Alkmaar. De buskaartjes zijn niet op naam uitgegeven, dus mensen die meer
met de bus willen reizen kunnen dat doen door kaartjes over te nemen van mensen die
hier geen gebruik van maken. Op deze manier is een aardige ruilhandel ontstaan en
zit de bus elk uur goed vol.
Voor
films hoeft men niet meer naar de stad, want met 200 televisiezenders is er altijd
wel wat op TV. Bovendien worden de nieuwste films meteen op de betaalzenders aangeboden.
Alleen de sfeer van de bioscoop (zoals een groot scherm en mensen die hun mond niet
houden) ontbreekt.