menu

In de 17e en 18e eeuw beheerste Nederland (of eigenlijk de Republiek der 7 verenigde provinciŽn) de wereldzeeŽn. De Verenigde Oost-Indische Compagnie (VOC), 's werelds eerste multinationale onderneming, had een monopolie op de handel met het verre oosten en maakte van Nederland een wereldmacht.
Talloze Hollandse schepen zeilden naar en van belangrijke havens als Amsterdam, Hoorn en Enkhuizen, volgeladen met kostbare specerijen, thee en Chinees porselein. De middeleeuwse koggeschepen konden zonder problemen de havens van de handelssteden aan de Zuiderzee bereiken, maar dat veranderde met de introductie van nieuwe scheepstypen. Deze nieuwe schepen konden bijna 10x zoveel vracht vervoeren, maar door hun grotere diepgang was het noodzakelijk om de schepen te "lichten" bij Texel of Wieringen. Dit lichten bestond uit het overladen van de lading van de grote koopvaartschepen in kleinere schepen die het Wieringer Vlak zonder problemen konden passeren. In de achttiende eeuw zijn er minstens 25 Wieringer lichterschepen actief geweest die samen met de Texelaars deze handel beheersten. Later in de achttiende eeuw werd het Marsdiep groter en veranderde de stroming. Nog weer later viel de handel helemaal stil door de handelsblokkade in de Napoleontische tijd. In de 19e eeuw werd het Noordhollands Kanaal geopend en was er geen behoefte meer aan lichterschipperij.





Met dit soort schepen zeilden de Hollanders naar IndiŽ


Relevante links
Den Oever op deze site
© Pagowirense.nl 1997-2007
naar begin van pagina
Kixtart.nl ||| start / English | geschiedenis | legendes | oude foto's | dorpen | volkslied | links | zoeken