menu
| |
de Geschiedenis van Wieringen - Zuiderzeewerken
de Afsluitdijk |
|
Bij de aanleg van de Amsteldiepdijk had men belangrijke lessen geleerd. De grote dam zou niet openbaar aanbesteed worden om problemen zoals bij de korte Afsluitdijk te voorkomen. Bovendien was er waarschijnlijk geen enkel bedrijf dat beschikte over voldoende materieel om een dergelijke enorme klus te kunnen uitvoeren. Al betekende dit dat de kosten hoger zouden worden, de overheid wilde zekerheid en tegelijk een zekere mate van invloed behouden. Om die reden is in 1926 een aannemerscombinatie opgericht, de Maatschappij tot Uitvoering van de Zuiderzeewerken (MUZ), bestaande uit vier grote aannemersbedrijven. Begonnen werd met de bouw van twee grote sluizencomplexen, bij Kornwerderzand en bij Den Oever. De sluizen bestonden uit uitwateringssluizen voor het afvoeren van water van de IJssel en het nieuwe IJsselmeer (15 bij Den Oever en 10 bij Kornwerderzand) en schutsluizen voor het scheepvaartverkeer (een grote en een kleine bij Kornwerderzand en één grote bij Den Oever). De sluiscomplexen zouden in open water worden gebouwd. Eerst werd een ringdijk aangelegd. Het water werd uit de bouwput gepompt en de grond werd tenslotte weggebaggerd. Diverse foto's van de bouw van het sluizencomplex bij Den Oever (afkomstig van Stichting Rijksmuseum het Zuiderzeemuseum), gemaakt tussen 1929 en 1932. Enorme aantallen mensen hebben aan de dijk gewerkt, zeker na 1930 toen de Afsluitdijk door de crisis ook een soort werkverschaffingsproject werd. Het moet er hebben uitgezien als in een bijbelfilm met Charlton Heston, overal krioelende arbeiders, werkend aan een van de nieuwe wereldwonderen. 1932: De Afsluitdijk is klaarOp 28 mei 1932 was het dan eindelijk zover: de dijk werd gesloten. Vijf jaar lang had men van twee kanten naar elkaar toegewerkt. Na de sluiting zouden er veel dingen veranderen. De Zuiderzee werd omgedoopt in IJsselmeer; de Zuiderzeevisserij stortte in elkaar (alleen de Volendammer, Urker en Wieringer vissers overleefden, voornamelijk omdat zij hun werkterrein in open zee en niet in de Zuiderzee hadden); er was een verbinding tussen Noord-Holland en Friesland; er was een begin gemaakt met de inpoldering van grote stukken zee; en, voor dit verhaal het belangrijkst, Wieringen had de grootste veranderingen in zijn lange bestaan meegemaakt. Lange tijd was het de bedoeling dat er over de Afsluitdijk een spoorverbinding zou komen, met eventueel nog een straat ernaast.Een doorsnede uit de ontwerpfase. Te zien is hoe in het midden een dubbel treinspoor is ingetekend. Een oude foto van het monument op de Afsluitdijk. De spreuk op het monument luidt: Een volk dat leeft bouwt aan zijn toekomst Op deze manier worden twee littekens in het Wieringse landschap weggewerkt.
|
|
© Pagowirense.nl 1997-2007 | ||
|