menu
de Geschiedenis van Wieringen - Zuiderzeewerken
de Amsteldiepdijk

In 1924 werd begonnen met de aanleg van de Korte Afsluitdijk, van Van Ewijcksluis naar het westelijke puntje van Wieringen. Dit was een oefenproject voor het echte werk, en dat bleek wel nodig ook want het project liep bijna op een mislukking uit. De grondboringen hadden aangetoond dat zich aan de kant van Van Ewijksluis een veenlaag bevond. De ingenieurs dachten dat deze het gewicht van de dijk wel zou kunnen houden. Dat bleek niet zo te zijn en de dijk zakte keer op keer in de blubber weg. Aan de zijkanten kwam de grond omhoog en ontstond een soort moeras gebied, nu een natuurgebied. Nadat alle veen was weggedrukt kon men eindelijk verder met de dijk, maar dit rekenfoutje had wel het faillissement van de aannemer betekend. In 1926 was de Korte Afsluitdijk klaar. Kort daarop werd begonnen met zowel de aanleg van de Wieringermeer als de "echte" Afsluitdijk.

De werkzaamheden aan de Amsteldiepdijk

De sluiting van de dijk in 1926 - Wieringen is geen eiland meer.

Op deze luchtfoto is de verzakking van de dijk goed te zien.

Links



Ir. Cornelis Lely, civiel ingenieur en politicus.

ir. C. Lely
  • 1886-1891 Technisch Bureau Zuiderzeevereniging
  • 1891 Publiceert zevende Technische Nota, het zogenaamde Plan Lely
  • 1891-1901 Minister van Waterstaat, Handel en Nijverheid
  • 1902-1905 Gouverneur van Suriname
  • 1913-1918 Minister van Waterstaat

© Pagowirense.nl 1997-2007
naar begin van pagina
Kixtart.nl ||| start / English | geschiedenis | legendes | oude foto's | dorpen | volkslied | links | zoeken